Lillebror gjorde debut i tidningen idag. Ganska stolt

oskar


Oskar Hovlund

Ålder: 8 år

Bor: Lägenhet på Råssnäsvägen i Motala

Familj: Pappa Urban, mamma Anna–Karin och storebrorsan Martin

Ser på tv: Sport, helst elitserien i ishockey

Favoritmat: Mormors spagetti med köttfärssås

INNEBANDY/MOTALA


Oskar Hovlund är bara 8 år men imponerar duktigt på sina jämnåriga kompisar. Titta på bilden så förstår ni varför.

På innebandyspråk kallas det ”Zorro”. Att kunna svänga klubban fram och tillbaka i luften med bollen klistrad vid bladet.

Det kan Oskar.

Och han är bara 8 år.

– Jag har tränat mycket och till slut lärde jag mig, säger han blygt.

Pappa Urban kan intyga att sonen tränat en hel del. Eller som han sa:

– Han tränade jämnt. Och han har kastat klubban mer än en gång i golvet, det kan jag lova.

Brorsan Martin kunde

Oskar har egentligen spelat innebandy hela sitt liv.

– Sen han kunde gå, säger pappa.

Han fick alltid följa med på pappas eller mamma Anna–Karins träningar och matcher och stod vid sidan om och trixade med bollen.

Men att lära sig den nya flugan ”Zorro” är inte mammas eller pappas förtjänst.

– Min storebror Martin kunde det och då ville jag också lära mig, berättar Oskar.

Sagt och gjort. Och för den som tror att det bästa är att börja träna med en innebandyboll direkt har Oskar ett tips att ge.

– Jag lärde mig först med ett suddgummi.

Pappa fyller i:

– Att klara det här bygger mycket på rytm och snabbhet. Man får inte göra det för fort eller för sakta och då var det bra att få in tekniken med ett suddgummi först.

Med en hand

För ett år sen, när Oskar var sju år, hade han lärt sig att ”zorra” stillastående. Nu kan han också springa med bollen samtidigt.

– Och så har jag börjat lära mig lite med en hand, avslöjar han.

För två helger sen spelade Oskar sina första matcher när Solfjäderstaden mötte Söderköping och Finspång.

– Jag gjorde nio mål.

Men även om det var nära så kom inget av målen på en ”zorro”.

– Nästa match kanske.

Det är dags för fotografering och vi går in i träningshallen där Motalas idrottsgymnasium håller på och lånar ett hörn. Oskar tar upp bollen på bladet och svänger bollen fram och tillbaka.

Då avstannar all verksamhet i lokalen och ungdomarna tittar beundrat på.

– Det brukar vara så, säger pappa Urban och ler.

Dags för ett mål?

Han avslutar med att ge ett tips till alla föräldrar vars barn gärna vill lära sig att göra samma sak som Oskar.

– För att klara det här krävs antingen ett speciellt klubblad som kan köpas i sportaffären. Men det går lika bra att värma ett vanligt blad med en varmluftspistol och sen trycka i en bandyboll så att det bildas en skål.

– Men det viktigaste av allt är att det absolut inte behövs någon dyr klubba. Och räkna med att sonen eller dottern kommer att ge upp mer än en gång. . .

Men Oskar gav inte upp. Och nu kan han det.

Nu fattas bara att det blir mål på en ”zorro”. Kanske kommer det i Skäggetorpshallen på lördag när Mjölby IBK och IBK Succé står för motståndet?

– Jag ska i alla fall försöka, säger han och ler.



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback